arbeidsvoorwaarden

De introductie

Advies en ondersteuning bij harmonisatie arbeidsvoorwaarden

Bij de werkgever bestaat vaak de wens om na de fusie of overname de verschillen tussen de arbeidsvoorwaardenpakketten van beide ondernemingen zoveel mogelijk te minimaliseren, zodat de werknemers na de fusie of overname zoveel mogelijk gelijkwaardig worden beloond. Indien deze wens bestaat, komt dit vaak al in de pre-fusiefase aanbod.

In een harmonisatietraject worden de verschillende arbeidsvoorwaardenpakketten met elkaar vergeleken. En wordt bekeken of een eventuele (tijdelijke) compensatie aan bepaalde werknemers moet worden geboden indien de harmonisatie (financieel) een negatieve impact op die werknemers heeft.

Maar wat zijn nu dé arbeidsvoorwaarden? In ieder geval meer dan je contract. De meeste organisaties hebben een personeelshandboek of arbeidsvoorwaardenboek naast de individuele arbeidsvoorwaarden. Dit maakt allemaal onderdeel uit van je totale arbeidsvoorwaardenpakket en dus van de harmonisatie.

Je directie schermt mogelijk met het éénzijdig wijzigingsbeding, dat wet overgang van onderneming van toepassing is, dat iedereen behoud wat hij heeft en dat niemand erop achteruit gaat. Maar klopt dat wel? Wat maakt dan dat je als ondernemingsraad hierbij betrokken worden? En wat is de rol van de vakbonden als je onder een cao valt? Met andere woorden: kun je zomaar harmoniseren?

Bijna altijd wordt er afgesproken dat de arbeidsvoorwaardelijke harmonsatie zal geschieden op basis van gelijkwaardigheid van het oude en het nieuwe pakket. Met gelijkwaardigheid wordt in de praktijk bedoeld materiële gelijkwaardigheid. De praktijk is echter weerbarstig. Het is erg ingewikkeld om de verschillende arbeidsvoorwaarden – zoals salaris, pensioen, verzekeringen, voorzieningen ‐ onder één materiële noemer (geld) te brengen. Daarnaast is het niet eenvoudig om arbeidsvoorwaarden van de medewerkers zomaar te veranderen en dan is het prettig om samen met de ondernemingsraad (of vakbonden) goede afspraken te maken, dit noemen we een overgangsprotocol.

Maar wat is de positie van de OR ten opzichte van de individuele arbeidspositie. En hoe ga je om met de verschillen? Je kunt op verschillende manieren omgaan met de verschillen: bevriezen, compenseren, afbouw of afkopen. En wanneer weet je wat de juiste optie is en dat je voor de medewerkers het beste eruit haalt?

Dan is de ruime ervaring van onze deskundige adviseurs meer dan welkom. Wij weten als geen ander hoe je tot een juiste vergelijking komt, wat de juridische (on)mogelijkheden zijn, wat juiste afspraken zijn en wat ervoor nodig is om te komen tot deze juiste afspraken en hoe je deze het beste kunt vastleggen.

Harmonisatie arbeidsvoorwaarden
Waarom ondernemingsraad.nl

20 jaar ervaring

Praktisch en meteen toepasbaar
Afgestemd op uw organisatie en OR
Direct advies aanvragen over

arbeidsvoorwaarden

Hidden
Voor- en achternaam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer dan 372 ondernemingsraden gingen je voor

Mooie woorden van onze klanten

Ook wij kijken terug op twee mooie dagen waarbij bij ons naast jouw levendige manier van presenteren m.n. de eye openers zijn bijgebleven.

De door jou aangereikte handvatten en inzichten zullen wij zeker toepassen, waardoor de OR steviger in haar schoenen zal staan en beter in staat zal zijn haar doelen te bereiken.

E. van Breemen

Voorzitter, Dynniq Energy BV

Als OR hebben we weer genoten van de manier waarop jij complexe materie omzet naar praktische handvatten. De anekdotes en voorbeelden waren zeer herkenbaar.

Persoonlijk wil ik je bedanken voor de sterk inhoudelijke training. Ben veel te weten gekomen over arbeidsvoorwaarden en hoe een reorganisatie echt in de praktijk verloopt. Dit hadden wij echt nodig voor de aankomende periode.

Jill Leysner

OR Lid, Aviapartner B.V.

Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk kregen de leden inzicht in het OR werk, handvatten voor overleg etc. Het waren geweldige leuke en leerzame 2 dagen op een mooie locatie in Nieuwegein.

Opvallend is, nu een tijd verder, dat de OR leden het nog steeds hebben over de gegeven voorbeelden en tips en trucs. Dat heb ik met mijn ervaring niet eerder meegemaakt en zegt wat over de kwaliteit van de cursus.

Mieke Somer

Ambtelijk secretaris, Dianet

Wij werken onder andere voor

Curium
Signify
Partou
Gemeente Utrecht
DHL

Direct advies nodig?

Wij denken graag met je mee over jullie OR-vraagstukken. Heb je een inhoudelijke vraag, heb je een vraag over Ondernemingsraad.nl of over onze diensten? Vul hieronder je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Snel schakelen en direct een antwoord? Wij zijn bereikbaar op 034-4608201

Hidden
Voor- en achternaam(Vereist)
Op welke wijze kunnen jullie ons helpen?

Wij begeleiden je OR van het begin tot het eind (en zelfs daarna!). Met onze inhoudelijke kennis van zaken, het maken van een gedegen analyses en onderzoek, het voeren van gesprekken met stakeholders zorgen wij dat er een invloedrijk advies komt met duidelijke afspraken.

Wie betaalt de OR deskundige-adviseur?

De kosten voor het inhuren van deskundigen komen alleen voor rekening van de ondernemer wanneer hem tevoren (een gemotiveerde inschatting van) deze kosten is meegedeeld (artikel 22 WOR). Hij hoeft niet in te stemmen!

Welke deskundige hebben we nodig?

Dat is een beetje afhankelijk van het vraagstuk. Bij inhoudelijke vraagstukken: een bedrijfskundige, advocaat en financieel deskundige. In ieder geval iemand die vaker met het bijltje heeft gehakt.